Springa på löpband för att gå ned i vikt

Det är många som kämpar med/mot sin vikt och gärna skulle vilja gå ner några eller många kilon. En viktig del i ett hälsosamt liv är motion och löpning på löpband kan utgöra en bra grundstomme. Att springa på löpband för att gå ned i vikt har många fördelar.

Löpträning viktnedgång

Öka energiförbränningen med löpträning

Du vet säkert en del om hur kroppen får energi genom den mat vi äter i form av kolhydrater, fett och protein. När vi har överintag av energi i förhållande till förbränning så kommer vi att lagra en del av överskottet och gå upp i vikt.

För att gå ner i vikt måste vi helt enkelt förbränna mer energi än vad vi stoppar i oss. Ett sätt att öka förbränningen är att röra på oss mer som till exempel att springa på löpband. Beroende på vilken intensitet och kondition vi har kommer kroppen att förbränna lite olika mycket energi från lagrade kolhydrater (glykogen), fettdepåer eller muskler (protein).

De allra flesta som vill gå ner i vikt vill bli av med fett. Kroppen väljer energisubstrat utifrån intensiteten och vid låg intensitet används mestadels fett. Ju snabbare vi springer desto mer kolhydrater vill kroppen använda.

Protein används som energikälla när varken kolhydrater eller fett är tillräckligt för att upprätthålla energinivån i kroppen (svält). Resultatet blir då att vi kommer att tappa muskelmassa och det är sällan en bra strategi för att gå ner i vikt. Målet bör vara på att öka fettförbränningen.

Näringsämne Energi (kcal/g) Kroppens preferens
Kolhydrater 4 Primär energikälla vid medel- till högintensiv aktivitet
Fett 9 Reservenergikälla, används i vila och vid lågintensiva aktivitet eller vid energibrist
Protein 4 Byggsten för kroppens vävnader, används inte som energikälla i första hand

Fettförbränning och löpning

Det råder lite olika meningar om hur man mest effektivt löptränar för att bränna fett. Den som har mycket tid för träning kan jogga på sitt löpband i låg intensitet i flera timmar och få bra fettförbränning. Tyvärr har många ont om tid och då kan att springa intervaller på löpband vara en effektiv form av träning för viktnedgång.

Effekten av högintensiva intervaller har visat sig bidra till en ökad nivå av förbränning i flera timmar efteråt. Med en högre basalförbränning kan man uppnå det där underskottet i energibalans som behövs för att få till en viktnedgång.

Kontinuitet i träningen

Springer löpband, gå ner i vikt

För att uppnå en god kondition och ett långsiktigt resultat är det viktigt att ha kontinuitet. Det är viktigare att göra lite, ofta än att göra för mycket som riskerar att bli för sällan. Tänk hellre 20 minuter om dagen istället för 1 timme, 3 gånger i veckan.

Det är många som upplevt att metodiken bakom träningsscheman som runstreak eller walkstreak funkar bra. Då behöver man inte fundera på om det är träningsdag idag eller imorgon, man ska helt enkelt röra sig varje dag - lite. Det kan vara det enda som behövs för att gå ned i vikt så länge matintaget förblir detsamma.

Tänk på att så lite som ett 100 kcal underskott per dag kan ge 5 kg viktnedgång på ett år!

Om du idag ligger på en ganska stabil vikt men skulle vilja gå ner kan det alltså räcka med att springa 10 minuter om dagen för att förbränna 100 kcal (70 kg, löptempo 6 min/km, normalkondition).

Vi har tidigare skrivit en hel del om fördelarna med att ha ett löpband hemma som är okänsligt för vilket väder det är, vilket tid på dygnet och som alltid finns tillgängligt.

Skonsam rörelse för överviktiga

En person med mycket övervikt kan ha svårt att röra sig och tycker att många motionsformer är omöjliga. Löpning hör tyvärr till det och kan göra ont i knän och leder för den som har mycket övervikt att bära på.

Fördelen ett löpband har är att man kan börja med promenad och det viktiga är att komma igång och få kontinuitet i träningen. När konditionen blivit lite bättre kan man öka motståndet genom att antingen höja tempot eller öka lutningen på löpbandet. Pulsen stiger, förbränningen ökar och tillsammans med bra kosthållning kan man gå ner i vikt.