Powerwalking

Att röra på sig är viktigt för ett hälsosamt liv, men behöver man springa och ta ut sig helt och hållet? För många är powerwalk eller lätt jogg ett mycket bättre alternativ.

Många tycker att löpning är en ganska jobbig träningsform och det gör att kontinuiteten blir lidande. Att löpträna nån enstaka gång per vecka räcker inte för att förbättra sin kondition.

Upp med pulsen vid powerwalk

Det finns många forskningsstudier som visar att vi får bäst hälsoeffekter om vi får upp pulsen när vi tränar. Det får man inte vid vanlig promenad men ett raskare tempo som vid powerwalking kan höja pulsen mycket.

Ett sätt att få mer motstånd är också att använda gångstavar eller viktväst. Det finns gåstavar som har justerbart motstånd och gör att dina armmuskler också får jobba.

Viktväst gör hela rörelsen tyngre, vilket kommer att synas på pulskurvan. Om du har en pulsklocka kan du enkelt se hur mycket din puls stiger när du varierar vikten i västen.

Powerwalk på löpband

Även om det är extra stärkande att få vara ute i naturen och röra på sig är det inte alltid möjligt. Det kanske är ishalka eller så spöregnar det ute och då är det ju bättre att träna inomhus, så träningen blir av.

Det går hur bra som helst att köra powerwalk på ett löpband. Där kan man ju även enkelt öka motståndet för att få upp pulsen genom att höja lutningen.

Power walking har lägre skaderisk

Löpning på hårt underlag och särskilt i hög fart medför ganska hög belastning på leder, senor och knän. Den som ofta drabbas av löparskador eller har mycket övervikt får bra effekt av att köra powerwalks istället. Man kan få rätt bra konditionsträning om man successivt ökar motståndet med vikter.

Belastningen är långt ifrån lika vid powerwalking som den är för löpsteg som har hög impakt. Därför är det en bra träningsform för konditionsträning.

Fettförbränningen vid powerwalks

Det är många som förespråkar powerwalks (intensiv promenad) för att bränna fett och gå ner i vikt. Om man jämför det med jogging är kaloriförbrukningen inte lika hög så det kan diskuteras om hur effektiv powerwalking ur den aspeketen egentligen är. Det längre tid att bränna lika många kalorier som vid en joggingtur på några kilometer.

MEN, eftersom det viktigaste för de allra flesta som vill gå ner i vikt är att utföra aktiviteten så är raska promenader på daglig basis jättebra. Den som överanstränger sig och springer för mycket kan riskera skada och då tvingas till inaktivitet.