Förbränna 1000 kcal: Så länge måste du röra på dig

Att förbränna 1000 kcal med fysisk aktivitet tar olika lång tid beroende på flera faktorer, så som din vikt, ålder, kön och fysik. En generell uppskattning går att beräkna utifrån vikt och då använder vi oss av MET-värden för olika aktiviteter (Metabolic Equivalent of Task).

I tabellen här nedanför ser du hur många minuters aktivitet som krävs för en person som väger 70 kg att förbränna 1000 kcal. Använd slidern under tabellen för att justera till din vikt och se hur värdena förändras.

Aktivitet MET-värde Tid i HH:MM
Promenad (4-5 km/h) 3.2
Snabb Promenad (5.5-6.5 km/h) 4.7
Lätt jogg (9 km/h) 8.0
Jogg (10-11 km/h) 9.5
Löpning (12-14 km/h) 11.3
Tuff löpning (15 km/h eller snabbare) 13.5
70 kg

Om du vill få bättre beräkning av din kaloriförbrukning kan du skaffa en pulsklocka som räknar ut den åt dig. Pulsmätning ger en bättre grund än vad en beskrivning som lätt jogg eller intensiv löpning ger.

Du hittar många av de bästa löparklockorna här och i princip alla har såna här beräkningsfunktioner inbyggda i klockan.

Garmin Forerunner visar 1578 förbrända kalorier på ett långpass löpning den 19 juni 2024Till vänster: Garmin Forerunner 945 visar förbränning. Till höger: Statistik i Garmin Connect över löppass på 22,48 km den 19 juni 2024.

Hur mycket går man ner i vikt av 1000 förbränna kalorier?

De energisubstrat som kroppen använder vid förbränning är kolhydrater, fett och protein. Dessa har olika energitäthet (kcal/g) och de används på olika sätt. En grov beräkning gör gällande att 1000 kcal motsvarar:

  • Fett: 9 kcal/g
  • Kolhydrater: 4 kcal/g
  • Protein: 4 kcal/g

Vid hög intensitet väljer kroppen främst kolhydrater som energikälla medan fett kan användas vid lägre aktivitetsnivå. Proteiner används främst när kolhydraterna är slut och det inte finns något mer lagrat glykogen.

1000 kcal motsvarar så här för de olika makronutrienterna:

  • Fett: 111 gram
  • Kolhydrater: 250 gram
  • Protein: 250 gram