Sponsring inom löpning

Löparvärlden är en stor rörelse med många utövare och med många aktörer som vill synas och marknadsföra sig mot målgruppen. Läs mer om sponsring av löpare och löptävlingar.

Sponsorer till löptävlingar i Sverige

Många av de stora löpartävlingarna i Sverige har stora varumärken som huvudsponsorer. Företagen vet att målgruppen är viktig för de och vill därför synas i bra sammanhang. Löpning är bra för hälsan och de som ställer upp i löplopp värdesätter säkert det högt. Där vill partners vara med och synas för alla bra fördelar med sponsring.

Sponsorer brukar delas in i lite olika kategorier och hänger oftast ihop med hur mycket sponsordealen är värd. Titelsponsor är den största och brukar då få sitt namn med i löparrangemangets namn. Huvudsponsor är ett par stycken som gått in med lite mer pengar än övriga, som kan kallas för partners.

Bland de svenska, stora loppen är detta några av sponsorerna för 2020 års tävlingar:

Löparlopp Sponsorer
Göteborgsvarvet Boozt.com & New Balance
Stockholm Marathon Asics (titelsponsor)
BMW och Picadeli (huvudsponsorer)
Midnattsloppet Stadium, Adidas, SEAT
Tjejmilen Craft och MittVal
Lidingöloppet Stadium

Sponsorer till landslag, klubbar och enskilda elitlöpare

Klubbar, föreningar och landslag kan också ha sponsorer för att finansiera sin verksamhet. Lokala löparklubbar eller friidrottsföreningar brukar oftast ha lokala företag som sponsor.

Elitlöpare kan därutöver ha personliga sponsorkontrakt som kan täcka allt från kläder och skor till mat, stipendier och prestationsbaserade ersättningar. Banlöparen Andreas Kramer har till exempel avtal med Nike och Collector Bank. Långdistanslöparen Charlotta Fougberg har sponsrats av Craft Sportswear och Enervit.